8 tips til deg som elsker solarium

Solarium er en hverdagsluksus verdt å unne seg for deg som elsker effekten det har på kroppen. Ikke bare får det deg til å føle deg bra, men en økt i solarium kan ha en rekke positive helseeffekter. Her er våre 8 tips for å få maksimal effekt av solingen.

 

  1. Husk å ta hensyn til hudtypen din!

Huden vår er forskjellig og reagerer på sol på ulike måter. Derfor er det viktig at du kjenner din hudtype og hva som er anbefalt. Noen mennesker tåler rett og slett mer sol enn andre. Det viktigste er at du ikke blir solbrent.

Finn ut hva slags hudtype du har og følg anbefalingene du finner i ditt nærmeste solstudio. Du kjenner din hud best – blir du lett solbrent, eller tåler du å være en dag ute i solen uten å bli rød? Start forsiktig og se hvordan huden din reagerer – grunnlaget til en nydelig brunfarge ligger ikke i overeksponering.

Kjekt å notere seg bak øret: Noen medisiner kan gjøre deg ekstra lysømfintlig, selv om du i utgangspunktet har en hudtype som tåler soling. Er du usikker, bør dette undersøkes nærmere.

 

  1. Sol er bra for kroppen!

Listen er lang over positive effekter ved jevnlig besøk til solstudio. Solen er som kjent vår viktigste kilde til vitamin D. Det å produsere nok D-vitamin i kroppen kan by på utfordringer her i det kalde nord, og derfor er solarium en reddende engel når nettene blir lange og kulda setter inn. I solarium får kroppen to typer UV-stråle: UVA og UVB. UVB-strålene stimulerer kroppens egen produksjon av vitamin D. Dette vitaminet er essensielt for kroppens opptak av kalsium og kan ifølge Verdens Helseorganisasjon beskytte mot blant annet benskjørhet.

Kreftforsker og professor emeritus ved Radiumhospitalet, Johan Moan, mener rådet om å holde seg unna solarium er upresis helseinformasjon. Han mener derimot at flere bør ta solarium. Flere internasjonale undersøkelser har vist at kreftforekomsten er signifikant lavere i geografiske områder med mye sol.

 

  1. Bruk solarium før du reiser til Syden

Gradvis soling gir beskyttelse av huden, noe som er alfa og omega før du reiser på ferie til varmere strøk. Ved å på forhånd klargjøre huden for sol og varme med solarium øker du hudens egen beskyttelse mot UV-stråler.

I et solarium får du både UVA- og UVB-stråler på kroppen, og sistnevnte gjør at du danner nye pigmenter som gir beskyttelse mot sollys. Man bør begynne med solingen tre til fire uker før avreise.

 

  1. Bruk solariumskrem for et raskere og penere resultat

Som tidligere nevnt bør solfaktor brukes når du soler deg ute, men ikke når du ligger i solarium. Spesialkremer for bruk i solarium derimot, hjelper mot tørr hud og gir raskere resultater.

Hos Norsk Solariumservice finner du solariumskremer fra kjente merker som Playboy, Hawaiiana og Tannymax, alle med ulike dufter og egenskaper.

 

  1. Ingen skiller med beskyttelsesbriller

Det er ikke bare huden du bør ta hensyn til når du skal ta solarium. Øynene bør beskyttes med beskyttelsesbriller også! Er du bekymret for solskille av brillene? Ikke noe å uroe seg for. Det finnes nemlig solariumsbriller designet for bruk i solarium – både med og uten bøyle over nesen.

 

  1. La solkremen ligge hjemme

Du tenker kanskje at du er sikret mot solbrenthet og andre farer dersom du bruker solkrem i solarium. Dette bør du heller unngå – for å ikke bli brent, er det beste å redusere solingstiden og eventuelt øke hyppigheten.

For de fleste som oppsøker solarium er hensikten å få en nydelig brunfarge. Mange vil derfor kompensere med lenger soling når brunfargen uteblir på grunn av solkremen med solfaktor. Retningslinjene for antall minutter ved soling i solarium, er beregnet ut ifra en hud som ikke er smurt med solkrem med solfaktor.

Bruk heller en fuktighetskrem eller solariumskrem neste gang du oppsøker solstudioet.

 

  1. Begynn med et sminkefritt utgangspunkt

Fjern sminke og parfyme neste gang du planlegger et besøk til solariet. I denne kosmetikken kan det finnes stoffer som kan føre til økt pigmentering i huden. Dette kan skape pigmentflekker i som er svært vanskelig å bli kvitt. For den perfekte solbrune fargen bør du huske dette rådet.

 

  1. Alt med måte – også solarium

Moderat og riktig bruk av solarium kan som nevnt ha en rekke positive effekter, men unngå å bli solbrent. Sol deg annenhver dag inntil ønsket resultat er oppnådd. Deretter 1-2 ganger i uken for å beholde brunfargen.

2×10 minutter gjennom vinterhalvåret sikrer deg påfyll av det viktige D-vitaminet.